Espen Bakjord, partner i Vaar Advokat AS
Les mer Espen Bakjord Vaar Advokat AS // PartnerEspen Bakjord er partner hos Vaar og har omfattende kompetanse innen IT, anskaffelser og personvern. Dette er områder som ofte hører sammen, og som byr på komplekse problemstillinger og utfordringer. Espen har også stor interesse for immaterielle rettigheter, herunder opphavsrett.
Espen har jobbet med personvern i flere år, også før personvernforordningen (GDPR) trådte i kraft. Han har jobbet med alt fra internkontrollrutiner, personvernerklæringer, databehandleravtaler og avtaler om felles behandlingsansvar til vurderinger av personvernkonsekvenser (DPIA). Han rådgir både offentlige og private kunder i forbindelse med deres utfordringer innen personvernområdet.
Espen har også inngående kjennskap til regelverket om offentlige anskaffelser, og bistår både offentlige og private kunder gjennom hele anskaffelsesprosessen. Ved bistand til det offentlige deltar han i utformingen av konkurransegrunnlaget med tilhørende dokumentasjon, foretar evalueringer og tildelinger, og håndterer eventuelle klageprosesser. Han har også kompetanse på flere tilgrensende områder, særlig arkiv-, innsyns- og forvaltningsrett. Espens spesialområde er IKT-anskaffelser, og han har deltatt og deltar i arbeid med utvikling av nye IKT-standardavtaler.
Han gjennomførte Nohrcon’s Sertifisering i offentlige anskaffelser tidligere, før han ble foredragsholder og er nå klar til å dele sin erfaring med andre.
Anne-Kjersti Klingsheim, advokatfullmektig i Vaar Advokat AS
Les mer Anne-Kjersti Klingsheim Vaar Advokat AS // AdvokatfullmektigAnne-Kjersti er spesialisert innen rettsområdet offentlige anskaffelser, med flere års erfaring fra innkjøpsfagets juridiske, strategiske og operative aspekter. Hun skrev masteroppgave innen rettsområdene offentlige anskaffelser og konkurranserett våren 2017, samt hadde fordypning i samme fag fra både Universitetet i Bergen og Karl Franzens-Universität Graz i Østerrike.
Anne-Kjersti er genuint opptatt av å sikre behovshaver og klient den beste juridiske, strategiske og praktiske løsning innenfor det handlingsrom regelverket til enhver tid oppstiller i alle faser av en anskaffelsesprosess. Anskaffelsesfaget består av mer enn bare juss, og Anne-Kjersti er svært opptatt av at juridiske råd som gis i en anskaffelsesprosess også skal være praktisk omsettelige.
Hun har jobbet med et bredt spekter av anskaffelsesrettslige problemstillinger innenfor både klassisk og forsyningssektoren, og har videre erfaring innen tilgrensende områder som sikkerhetslovgivning, kontrakts-, innsyns- og forvaltningsrett. Hun har svært god kjennskap til hele anskaffelsesprosessen, fra behovskartlegging, strategi, utarbeidelse av anskaffelsesdokumenter og kontrakt, gjennomføring, og forhandling og ført klageprosesser for KOFA.